Från en igenvuxen skogstomt till en byggplats, för att sedan bli ett hem för vår familj. Följ med förvandlingen.


onsdag 31 augusti 2011

Gårdsplaneringen klar

Nu har jag äntligen fått den slutliga gårdsplaneringen
med en förteckning över växterna av Kirsin Piha.
Efter första versionen bad jag om ändringar och nu är jag nöjd.

Vägen upp till tomten går alltså nerifrån högra hörnet och uppåt.

Lekstugan är den lilla fyrkanten mot söder.
Vägen vid bastuavdelningen går ner till stranden.

Sakta men säkert skall vi försöka förverkliga största delen av detta.
En omfattande kostnadsberäkning har jag ännu inte fått,
men skulle hon också räkna ut.
Kommer att falla på rumpan då jag ser den.

Lite åt gången så blir det nog bra.

Börjar nu i höst med bärbuskar och fruktträd.
Dom stora stenarna som hon märkat ut så har vi ju färdigt på tomten.

Mycket barrväxter kommer det som jag gillar.
Bl.a (har bara finska namnen)


Tuivio
Japaninmarjakuusi
Mustakuusi

Rohtokataja

Pilarikataja
Pallotuija

Timanttituija

Kartiotuija

Koreanpihta

Av blommor/buskar gillar jag mycket följande val hon gjort.
Kiinanpioni

Syyshortensia

Punatähkä

Rododenron som passar utmärkt bland våra tallar.

Kuutamohortensia

Grönlanninhanhikki

Vita blommor hör till min favorit,
men även lite färg kommer med.

Här fanns nu en del av det som antagligen kommer
att finnas på vår gård i något skede.
Planteringar har jag planderat att göra själv.
Men att göra murar och andra stenbeläggningar får nog säkert någon provs göra.

I väntan på kostandsberäkningen.

1 kommentar:

  1. er trädgård kommer att bli riktigt fin :) Tapeten har vi köpt på Hartman Järn i Vasa, den kommer från Happy kids och importeras till Finland av am-markkinointi. Kolla denna länk http://www.am-markkinointi.fi/?q=tapetit/varastomallit/happy-kids

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera