Från en igenvuxen skogstomt till en byggplats, för att sedan bli ett hem för vår familj. Följ med förvandlingen.


onsdag 8 augusti 2012

Jordgubbssylt för första gången

Blev igen en gång inspirerad av andra bloggar samt min egen mamma.
Denna gång provade jag själv att laga jordgubbssylt.
Hittills har jag alltid fått av mamma,
men då det i St Karins såldes 5 kgs lådor för endast 15€ (i Pargas 30€) kunde jag bara inte motstå att prova på det.
Jordgubbarna var helt super,
endast två stycken hamnade jag slänga bort.


Iklädd min fammos gamla förkläde satte jag igång.


Jordgubbarna mosade och redo att kokas.


Resultatet är jag nöjd med.
Svårt var det ju inte heller.

Syster visste att jag kokade sylt och "beställde" plättkalas med ny sylt, grädde och färska hallon. 


Utmärkt kvällsmål.

3 kommentarer:

  1. Oj mums vad gott det ser ut!! Javisst är det gott med egen sylt, smakar lite extra gott tycker jag då man vet man lagt i den :O) ps.Oj, tack snälla du för den virkade korgen, du är så välkommen så - närsomhelst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är verkligen det att man vet vad den innehåller.

      Radera
  2. Vi har idag nästan ätit en 1 liters burk av sylten jag gjorde häromdagen till pannkakan jag lagade idag..och visst är den god, den man lagar själv :-)

    SvaraRadera